r e k l a m a

Wzmocnij swoją odporność prostymi sposobami


Sprawnie działający układ immunologiczny to lepsze samopoczucie i większa odporność organizmu. Dzięki temu rzadziej łapie się infekcje, a jeśli już, to szybciej się je zwalcza. Zadbaj więc o swoją odporność, stosując odpowiednią profilaktykę

2022-01-20 12:43:17 Artykuł Partnera 329


wzmocnij swoją odporność
 wzmocnij swoją odporność

Sięgnij do zielnika

Rośliny lecznicze to niezwykle popularne i tradycyjne remedium na różne problemy zdrowotne. Co więcej, oprócz stosowania ziół w określonych dolegliwościach można wprowadzic je do swojej diety w celach profilaktycznych. Na ich bazie przyrządza się aromatyczne herbatki z suszu. Dosypuje się je także do produktów żywnościowych, np. zup, sałatek czy jogurtów. Bardzo pomocne są równiez płukanki i inhalacje, które odpowiednio nawilżają śluzówkę gardła i górnych dróg oddechowych. Wystarczy wspomnieć o rumianku, szałwii, czystku czy pokrzywie, które działają przecciwzapalnie i usprawniają pracę układu odpornościowego. Warto też przygotować sobie napar z jeżówki purpurowej, która nie tylko chroni przed przeziębieniem, ale również wzmacnia osłabiony organizm. Kolejnym przykładem prozdrowotnej rośliny jest dzika róża, która stanowi bardzo dobre dobrze przyswajalne źródo witaminy C.

Witaminy i minerały - owocowe i warzywne przysmaki

Nic tak nie wzmacnia odporności, jak bogate w witaminy i minerały owoce oraz warzywa. Najelpiej zacząć spożywać je już wiosną, kiedy to na lokalnych placach targowych i w warzywniakach pojawiają się nowalijki. Sezonowe warzywa i owoce to niezastąpione źródło cennych składników odżwyczych, które wspierają funkcjonowanie całego organizmu. Z owoców i warzyw można przygotowac pyszne soki, smoothie oraz desery na bazie mleka, czy jogurów naturalnych. Smakują wyśmienicie, są bardzo zdrowe i orzeźwiające. Dieta owocowa warzywna doskonale oczyszcza organizm, dlatego może być idealnym detoksem, który warto sobie zrobić od czasu do czasu. 

Na jakie witaminy najbardziej zwrócić uwagę? Będzie to przede wszystkim witamina C, która działa antyseptycznie, przeciwzapalnie i antybakteryjnie. Jej niedobór powoduje większą podatność na różnego rodzaju infekcje wirusowe, o które najłatwiej w sezonie jesienno-zimowym. Dlatego też w jadłospisie powinny znaleźć się owoce i warzywa, które sa pełne tej bezcennej dla zdrowia witaminy. Będą to np. czarne porzeczki, cytryny, grejpfruty, kiwi, truskawki, żurawina, malina, dzika róża czy rokitnik. Z warzyw koniecznie trzeba wyliczyć kalafiora, natkę pietruszki, szpinak, paprykę, brokuł czy brukselkę.

Kolejna badzo ważna witamina E jest znakomitym przeciwutleniaczem (neutralizuje wolne rodniki), czyli opóźnia oprocesy starzenia. Nie na darmo nazywana jest witaminą młodości i pojawia się w wielu kosmetykach pielęgnacyjnych. Natomiast jeśli chodzi o produkty żywnosciowe, pojawia się najczęściej w awokado, migdałach, orzechach, pestkach dyni i nasionach słonecznika.

Natomiast wśród minerałów odpowiedzialnych za odporność orgaznimu należy wymienić przede wszystkim cynk, żelazo i selen. Cynk bierze udział w wytwarzaniu i podziale komórek, m.in. układu immunologicznego. Kolejnym minerałem niezwykle ważnym dla odporności jest żelazo, które dostarcza energię i tlen komórkom. Natomiast selen jets niezwykle ważny w przypadku zakażeń, ponieważ podnosi reakytwność układu immunologicznego. 

Oprócz ww. elementów wzmacniających układ odpornościowy ważny jest także sen, podczas którego organizm może się zregenerować. Warto też pamiętać o umiarkowanym wysiłku fizycznym, który bardzo korzystnie wpływa na odporność. Uważa się, że pod jego wpływem zwiększa się aktywność komórek, które sa linią pierwszej obrony przed antygenami. Kolejnym elementem wspierania swojej odporności jest pozytywne nastawienie. Wpływ psychiki na zdrowie fizyczne jest niezwykle istotny, dlatego warto o tym pamiętać.