r e k l a m a

W ciągu miesiąca w powiecie pszczyńskim oszuści wyłudzili ponad 78 tys. zł


Gdy 66-letnia mieszkanka powiatu pszczyńskiego otrzymała bardzo późną porą wiadomość o tym, że jej syn potrzebuje pilnie pieniędzy nie wahała się i przystąpiła do działań...

2023-05-08 09:33:19 Policja Pszczyna 793


Policja
 Policja

Podają się za pracowników banku i informują o podejrzanych transakcjach na koncie, włamują się na konto na portalu społecznościowym i wysyłają wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy i wysłanie kodu BLIK - sposobów na wyłudzenia pieniędzy jest wiele. W ciągu miesiąca w powiecie pszczyńskim oszuści wyłudzili ponad 78 tys. zł. Apelujemy o rozwagę i rozsadek.

Oszuści wciąż grasują i modyfikują metody działań. Przestępcy podszywają się pod instytucje zaufania publicznego takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne. W swoich przestępczych pomysłach wykorzystują więzi rodzinne, podeszły wiek osób i ich łatwowierność. W przesyłanych wiadomościach zawarte są linki prowadzące do stron przestępców, których jedynym zadaniem jest wyłudzanie loginów i haseł do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych dających możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców. W ciągu miesiąca pszczyńscy policjanci otrzymali 14 zgłoszeń dotyczących oszustw. Osoby, które nie zachowały ostrożności, straciły łącznie ponad 78 tys. zł.

Gdy 66-letnia mieszkanka powiatu pszczyńskiego otrzymała bardzo późną porą wiadomość o tym, że jej syn potrzebuje pilnie pieniędzy nie wahała się i przystąpiła do działań. W zamian ekspresowo otrzymała szczegółową instrukcję jak jej udzielić. Sytuacja była nagła, więc działać trzeba było szybko. Dopiero gdy seniorka została poproszona o ponowne wykonanie transakcji na kwotę 4499 zł „zapaliła się jej czerwona lampka”. Kobieta zadzwoniła do syna i szybko okazało się, że osoba, która przed momentem podawała się za jej dziecko, jest oszustem, który wyłudził od niej dużą kwotę pieniędzy.

Oszuści działający metodą „na członka rodziny, policjanta bądź innego urzędnika” wprowadzają swoje ofiary w błąd, prowadząc rozmowę w taki sposób, że potencjalna ofiara jest skłonna uwierzyć w przekazane informacje, a następnie przekazują swoje oszczędności. Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Sztucznie tworzą atmosferę pośpiechu, konieczności natychmiastowego działania. Często utwierdzając osobę do której dzwonią, że to jedyne, słuszne i niezwykle potrzebne postępowanie. Oszuści są bezwzględni - umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać, jak najwięcej informacji i wykorzystać swojego rozmówcę. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają z oszczędnościami.

Przypominamy o zasadzie ograniczonego zaufania do osób podszywających się za członków rodziny, funkcjonariuszy, pracowników administracji czy innej instytucji. Apelujemy o ostrożność w kontaktach z osobami, które proszą ich o pieniądze. Kiedy dzwoni osoba podająca się za policjanta i każe wypłacić pieniądze z banku również bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom! Prawdziwi policjanci NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
Zwracamy się z apelem, również do osób młodych. Rozmawiajmy z rodzicami, dziadkami o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Wykorzystujmy okoliczności np. różnego rodzaje święta, jak i przypadkowe spotkania na ulicy i ostrzegajmy bliskich przed zagrożeniami. Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.