r e k l a m a

Samorządowcy apelują w sprawie modernizacji linii kolejowej


Równoczesne zamykanie kilku przejazdów kolejowych podczas realizacji prac związanych z modernizacją sieci na trasie Tychy – Goczałkowice może spowodować olbrzymi chaos komunikacyjny

2023-10-19 13:22:30 UM Pszczyna 602


UM Pszczyna
 UM Pszczyna

Równoczesne zamykanie kilku przejazdów kolejowych podczas realizacji prac związanych z modernizacją sieci na trasie Tychy – Goczałkowice może spowodować olbrzymi chaos komunikacyjny. Jako samorządowcy nie zgadzamy się z takim rozwiązaniem. Swoje stanowisko wyraziliśmy podczas Konwentu Starosty, Burmistrza i Wójtów Gmin Powiatu Pszczyńskiego, który odbył się 18 października w Starostwie Powiatowym.

Od wielu lat zarówno Gmina, jak i Powiat prowadziliśmy rozmowy dotyczące minimalizacji utrudnień dla naszych mieszkańców. Negatywne stanowisko dotyczące likwidacji przejazdu zgłaszałem już kilkakrotnie od roku 2014r. później na etapie uzgodnień dokumentacji projektowych w latach 2016, 2017, 2018, 2019 oraz na odbywających się spotkaniach z przedstawicielami PKP PLK. S.A.
---------------------------------------------------------------
Stanowisko Konwentu Starosty, Burmistrza i Wójtów Gmin Powiatu Pszczyńskiego w sprawie planowanej organizacji ruchu w czasie przebudowy magistrali kolejowej E65 na odcinku Tychy-Goczałkowice-Zdrój.

Konwent Starosty, Burmistrza i Wójtów Gmin Powiatu Pszczyńskiego wyraża głębokie zaniepokojenie planowaną organizacją ruchu na czas inwestycji kolejowej, która ma być realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe na odcinku Tychy - Goczałkowice-Zdrój.
Z przedstawionych wstępnych informacji wynika, że dojdzie do jednoczesnego czasowego zamknięcia kilku przejazdów kolejowych w gminach naszego powiatu oraz likwidacji przejazdu w ciągu ul. Hallera w Pszczynie. W efekcie mieszkańców powiatu pszczyńskiego czekać będzie duży chaos komunikacyjny oraz ogromne utrudnienia w ruchu samochodowym i pieszo-rowerowym.

Apelujemy, aby na czas prowadzonych prac przyjąć takie rozwiązania, które umożliwią mieszkańcom komunikację. Specyfika naszego powiatu jest taka, że duże problemy komunikacyjne i ciągłe korki powodowane są przede wszystkim bliskim położeniem linii kolejowej oraz Drogi Krajowej nr 1. Kierowcy zmuszeni są czekać przed przejazdami kolejowymi, by za chwilę zatrzymać się na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną i odwrotnie. Zaznaczamy, że DK1 przejeżdża każdego dnia ok. 50 tys. pojazdów.
Przypominamy, że samorządy nie wyrażały zgody na likwidację przejazdu w ciągu ul. Hallera w Pszczynie. Przedstawiciele PKP PLK zapewniali, że nie dojdzie do zamknięcia ww. przejazdu, zanim nie zostanie wybudowany wiadukt pod torami w ciągu ul. Dworcowej i Męczenników Ośw.
Rozumiemy i popieramy konieczność przebudowy linii kolejowej, jednak tylko w taki sposób, że inwestycja nie spowoduje komunikacyjnego paraliżu na terenie naszych miejscowości. Nie zgadzamy się na jednoczesne zamykanie kilku przejazdów kolejowych. Wnosimy o urządzenie przejazdów tymczasowych w ciągach dróg gminnych i powiatowych w trakcie trwania inwestycji.

Wnioskujemy, aby wykonawca uwzględnił w projektach czasowej organizacji ruchu zamknięcia sąsiadujących ze sobą przejazdów w Piasku na ul. Leśnej i ul. Dworcowej oraz na ul. Powstańców Śląskich i ul. Słonecznej naprzemiennie, tak aby zmniejszyć uciążliwość dla mieszkańców.
Wnioskujemy, aby w projektach czasowej organizacji ruchu ograniczyć do minimum czas zamknięcia poszczególnych przejazdów. W przedłożonych projektach planowane okresy wprowadzenia czasowej organizacji ruchu są dłuższe niż przedstawiane podczas spotkań z przedstawicielami inwestora i wykonawcy. Bezwzględnie należy zapewnić przejścia dla pieszych na zamykanych przejazdach.

Należy wprowadzić takie rozwiązania, które zminimalizują utrudnienia w ruchu i zapewnią mieszkańcom powiatu swobodny ruch samochodowy, rowerowy oraz pieszy, a także pozwolą na funkcjonowanie komunikacji publicznej. Trzeba zachować możliwość przejazdu dla służb ratunkowych, dla osób z niepełnosprawnościami, dla rolników, którzy muszą dojechać do swoich pól, a także zapewnić dojazd do firm/przedsiębiorstw prowadzonych na tym terenie.

Oczekujemy, że harmonogram prowadzenia robót oraz organizacja ruchu na czas prowadzenia inwestycji będą realizowane w porozumieniu z samorządami, z uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnej.