Rada Powiatu oprotestowała warianty tras szybkiej kolei
2020-08-23 05:00:00 Powiat Pszczyński 1984
Spółka Centralny Port Komunikacyjny planuje realizację węzła przesiadkowego z portem lotniczym między Warszawą i Łodzią. Jego zadaniem ma być zintegrowanie połączeń lotniczych, drogowych i kolejowych. W lipcu do publicznej wiadomości podano mapkę z określonymi korytarzami nowych linii kolejowych. Założenia są takie, że przez powiat pszczyński pobiegnie nowa linia nr 170 Katowice/Gliwice - Jastrzębie-Zdrój - granica państwa. W części północnej wyrysowano warianty przez cenne przyrodniczo tereny historycznej Puszczy Pszczyńskiej, natomiast w części środkowej i południowo-zachodniej powiatu przez tereny zabudowy mieszkaniowej i zorganizowanych gospodarstw rolnych.
Takiemu przebiegowi sprzeciwiają się mieszkańcy, Rady Sołeckie i organizacje. Swój sprzeciw wyraził już także Zarząd Powiatu Pszczyńskiego, Konwent Starosty, Burmistrza i Wójtów Gmin Powiatu Pszczyńskiego oraz gminy Pawłowice, Pszczyna, Suszec i Kobiór, wskazując jednoznacznie, że powinien powstać wariant kolei dużych prędkości w śladzie istniejących linii kolejowych. Samorządowcy nie sprzeciwiają się powstaniu linii, chcą jednak, by inwestycja została zrealizowana w sposób jak najmniej ingerujący w środowisko naturalne i tereny zabudowane.
Część radnych powiatowych Prawa i Sprawiedliwości wskazywało, że nasz region skorzysta na tej inwestycji. Dopytywali również, jakiego rodzaju zagrożenia środowiskowe niesie ta inwestycja? - Kolej o prędkościach minimum 250 km/h z założenia ma tylko przez nasz powiat przebiegać, co generuje uciążliwości i nie przekłada się w żaden sposób na rozwój gospodarczy. Wszystkie 11 koncepcji koncentruje się na Jastrzębiu-Zdroju, Pszczyna w ogóle jest w nich pominięta jako miasto, kolej nie będzie się u nas zatrzymywać. Chcemy jako Rada Powiatu poprzeć stanowisko gmin, sołectw i mieszkańców - argumentowała Barbara Bandoła, starosta pszczyński wskazując, że pas szybkiej kolei ma mieć szerokość 100 metrów. - Wszystkie zaproponowane przebiegi linii przetną szerokim pasem historyczną Puszczę Pszczyńską, pozbawiając ją zalesienia, utrudnią mieszkańcom życie, przecinając miejscowości, pola uprawne i doprowadzą do wyburzeń domów - dodaje starosta.
- Powiat powinien łączyć interesy wszystkich gmin. Siła w jedności wszystkich podmiotów, a nasza opinia nie może być sprzeczna ze stanowiskiem pozostałych samorządów - mówił przewodniczący Rady Powiatu Pszczyńskiego, Paweł Sadza.
Ostatecznie uchwała została przyjęta większością głosów: przy 15 głosach za (Andrzej Babiński, Barbara Bandoła, Roman Bańczyk, Bogumiła Boba, Damian Cieszewski, Zdzisław Grygier, Wojciech Lala, Waldemar Lipus, Janusz Orlik, Michał Pudełko, Stefan Ryt, Paweł Sadza, Krystian Szostak, Marian Szwarc, Grzegorz Wanot), sześciu głosach przeciw (Helena Gąska, Marek Lucjan, Aleksander Malcher, Jerzy Sodzawiczny, Krzysztof Spyra, Alojzy Wojciech) i jednym wstrzymującym się (Danuta Kocurek).
Uchwała zostanie przekazana spółce Centralny Port Komunikacyjny oraz parlamentarzystom.