r e k l a m a

Koronawirus. Bezpłatne porady dla konsumentów


Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pszczynie radzi, jak konsumenci mogą poradzić sobie z problemami. Bezpłatne porady udzielane są także telefonicznie oraz mailowo.

2020-04-26 10:00:00 SN 1450


Koronawirus, a wakacje
 Koronawirus, a wakacje

Wszyscy znaleźliśmy się w nadzwyczajnej sytuacji, która wymaga od nas spokoju, zrozumienia i odpowiedzialności.

Pamiętajmy, że niemożność zrealizowania umowy czy terminowego rozpatrzenia reklamacji nie jest wynikiem winy ani konsumentów, ani przedsiębiorców. Sytuacja ta wymaga od wszystkich nas - uczestników rynku - cierpliwości, zrozumienia i przede wszystkim dążenia do kompromisowego rozwiązania zaistniałych problemów.

Sytuacja, z jaką obecnie mamy do czynienia została zinterpretowana jako nadzwyczajna zmiana okoliczności, którą przewiduje Kodeks cywilny w art. 357 1- w stosunkach cywilnoprawnych czyli tzw. klauzula rebus sic stantibus). Ważne, żeby klauzula ta nie była nadużywana i stosowana bezpodstawnie.

W tym trudnym czasie konsumenci muszą poradzić sobie z wieloma problemami, z którymi jeszcze nie tak dawno w ogóle nie mieliby do czynienia.

Konsumenci znajdują się obecnie w trudnej sytuacji w związku z, np.:
- zawarciem umową o usługi turystyczne,
przykładowy wzór na odstąpienie „dot. umowy/ nr rezerwacji

Na podstawie art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych ( Dz. U. 2019, 548) oświadczam, że odstępuję od ww. umowy o usługi turystyczne, dotyczącej imprezy mającej odbyć się w dniach …………, w ………………………….
Bardzo proszę o zwrot wpłaconych należności w kwocie…….. na mój rachunek bankowy…………….. . podpis”.

Uwaga zgodnie z ustawą z dnia 31.03.2020 tzw. „o covid”, organizator turystyki ma 180 dni na zwrot należności.

- wykupieniem biletu lotniczego, lot został odwołany,

- wykupieniem noclegu w hotelu,

- zarezerwowaniem sali na wesele lub inne uroczystości,

- zakupem biletu na różne wydarzenia sportowe czy kulturalne,

- zamknięciem przedszkola czy żłobka i nie wiadomo co z czesnym,

- wpłaceniem zadatku na poczet realizacji usługi, która nie może być teraz zrealizowana,

- drastycznym wzrostem cen artykułów spożywczych czy środków do dezynfekcji,

- otrzymaniem zaproszenia na spotkanie w sprawie lekarstwa przeciwko koronawirusowi i na zrobienie testu na jego obecność,

Pamiętaj! Póki co nie znaleziono lekarstwa na koronawirusa, starsze osoby bezwzględnie mają unikać tego typu spotkań.

- wątpliwościami co do rzetelności zbiórki crowdfundingowej,
Uważaj na oszustów. Sprawdzaj dokładnie do kogo trafiają Twoje pieniądze i czytaj opinie na forach internetowych. Pomagaj! ale wybierz wiarygodny i sprawdzony sposób na przekazanie pomocy finansowej.

- otrzymaniem z banku aneksu dot. „wakacji kredytowych”,
Uważnie się z nim zapoznaj. „Wakacje” te mają wydłużyć jedynie okres spłaty, a nie spowodować, że zapłacisz więcej. Pamiętaj, że masz 14 dni na odstąpienie od aneksu.

- otrzymaniem oferty ubezpieczenia od różnego rodzaju chorób, w tym od koronawirusa,
Uważaj na oszustów. Nie spiesz się i nie działaj pod wpływem impulsu. Zapoznaj się dokładnie z wszystkimi dokumentami dotyczącymi ubezpieczenia.

- otrzymaniem zaproszenie na szkolenie online „Jak inwestować w czasie zagrożenia epidemią” .
Masz wątpliwości - nie korzystaj. Szkolenia reklamują zwykle osoby, które rzekomo odniosły sukces finansowy. Niestety, najczęściej będzie to oszustwo. Dokładnie sprawdzaj, wszelkie „superokazje” i „świetne promocje”.

Drodzy konsumenci, na wiele nurtujących Was pytań nie znajdziecie „jednej” dobrej odpowiedzi. Wiele spraw wymagać będzie indywidualnego podejścia, uzależnionego od wielu okoliczności danej sprawy. Sytuacja jest dynamiczna, a cały ogrom spraw, które mogą Was dotyczyć, nie znalazł szczególnych uregulowań.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pszczynie udziela bezpłatnych porad pod numerem tel. 32 449 23 28 (koszt połączenia wg. taryfy operatora) oraz mailowo konsument@powiat.pszczyna.pl

Wnioski o podjęcie interwencji, udzielenie porady/informacji prawnej/pomocy w sporządzeniu pisma można przesłać również na adres Starostwa Powiatowego w Pszczynie, a także drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej PeUP, opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.