Jak działa franczyza i na jakie oferty warto postawić?
Prowadzenie biznesu nie zawsze polega na budowaniu firmy od całkowitych podstaw. Łatwiejszym sposobem mogą być oferty takie jak franczyza – jak to działa i gdzie szukać atrakcyjnych ofert?
Co to jest franczyza?
Współpraca na podstawie umowy franczyzy opiera się na porozumieniu pomiędzy dwoma stronami: franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Czym charakteryzuje się i za co odpowiada każda z nich? Franczyzodawca to przeważnie duża firma o krajowym lub nawet międzynarodowym zasięgu, która udostępnia swój model biznesowy, tzw. know-how, a także – lub nawet przede wszystkim – markę, która prawdopodobnie jest rozpoznawalna dla większości klientów w danym regionie. Zadaniem franczyzobiorcy jest za to bieżąca obsługa konkretnego punktu firmy.
Obejmujące współpracę na zasadzie franczyzy oferty można znaleźć już praktycznie w każdej branży. Taki model cieszy się szczególną popularnością w gastronomii (m.in. McDonald’s, Pizza Hut) czy w przypadku sieci sklepów (np. franczyza Żabka).
Za co odpowiada franczyzobiorca?
Tą stroną umowy jest zazwyczaj niewielki, lokalny przedsiębiorca. Jego podstawowym zadaniem jest codzienne zarządzanie konkretną placówką – sklepem czy lokalem gastronomicznym. Warto zaznaczyć, że sporo zadań leży tutaj po stronie franczyzodawcy, w tym obsługa logistyczna, zaopatrzenie punktów sieci czy pokrycie kosztów najmu.
Franczyza – oferty dostępne w Polsce
Przedsiębiorcy nad Wisłą mogą skorzystać z wielu opcji tego typu. Franczyza to forma współpracy oferowana przez wiele sieci gastronomicznych, jak również firmy zajmujące się urodą czy sportem. W ten sposób działa również sporo sklepów – w tym między innymi Żabka, która uruchomiła wspólnie z lokalnymi przedsiębiorcami już ponad 8 tysięcy placówek w całym kraju, z którą biznes prowadzi już ponad 7300 przedsiębiorców.
Jak wybrać opłacalną franczyzę? Oferty Żabki zwracają uwagę
Przed rozpoczęciem współpracy na zasadzie umowy franczyzowej warto dokładnie sprawdzić koszty i możliwości oferowane przez daną firmę. Przyjrzyjmy się nieco bliżej ofercie franczyzy Żabki – atrakcyjna jest tutaj przede wszystkim niska opłata na start, która wynosi zaledwie ok. 5 tysięcy złotych. Nie można tutaj pominąć ogromnej rozpoznawalności charakterystycznego zielonego szyldu, który według badań zna aż 93% Polaków. W efekcie nie trzeba na początku inwestować zbyt wiele w marketing – marka w dużym stopniu reklamuje się sama, zatem/=a już od otwarcia sklepu można zyskać na budowanym przez lata zaufaniu od klientów. Co więcej, według statystyk zebranych w pierwszym kwartale 2022 roku ponad 77% przedsiębiorców osiągnęło miesięczny przychód na poziomie 22 tys. zł lub wyższym.